historia kartingu

 

Współczesny karting wywodzi się z czasów II wojny światowej. Pierwszymi konstruktorami gokartów (od go-kart tł.jedź wózku) byli amerykańscy lotnicy, którzy w oczekiwaniu na loty znaleźli sposób na zabicie czasu.

Pierwszy kart, który  wyposażono w silnik powstał w 1956 r. Konstruktor – mechanik firmy Kurtis Craft Comp wykorzystał silnik kosiarki. Prezentacja tego rozwiązania nastąpiła – osiągając ogromne powodzenie - po raz pierwszy podczas wyścigów samochodowych w Pomona.

Szybko wzrastało zainteresowanie gokartami, co stworzyło potrzebę produkcji na większą skalę. Pierwszym producentem wózków kartingowych był Duffy Livingstone. Rozwój kartingu datujemy na lata sześćdziesiąte ubiegłego wieku i tak:

·        Pierwsze zawody kartingowe odbyły się w 1959 r. w Stanach Zjednoczonych.  W Polsce (w Częstochowie) – nie wiele później, bo w 1960 r. z inicjatywy tygodnika Motor zbudowano pierwsze wózki kartingowe. Źródłem ich napędu były dwusuwowe silniki rozmaitych marek o pojemnościach skokowych od 50 do 200 cm3. Rangę Mistrzostw Polski przyznano w 1967 r.

·        W roku 1961 rozegrano pierwsze mistrzostwa świata,

·        a w 1968 mistrzostwa Europy.

·        W 1962 w Paryżu  powołano Międzynarodową Komisję Kartingową CIK, działającą przy Międzynarodowej Federacji Samochodowej.

Do działań Komisji CIK należało opracowanie regulaminów, wg których organizowano wszelkie imprezy kartingowe w Europie. W 1997 roku Komisja została przekształcona w Światową Federację Kartingową FMK, a w 2000r. powrócono do nazwy CIK-FIA. Federacja rzesza obecnie przeszło 75 krajów.
Ogromne zainteresowanie kartingiem spowodowało że od 1968 r. karting trafił do polskich szkół. W wielu miastach Polski uczniowie szkół średnich i zawodowych w ramach zajęć szkolnych budowali gokarty. Tworzyły się przyszkolne kluby kartingowe, które należały do automobilklubów. Automobilklub Śląski w owych czasach opiekował się uczniami – zawodnikami ze szkół w Tychach, Katowicach i Bytomiu. W 1975 roku karting został uznany przez ówczesne Ministerstwo Oświaty i Wychowania jako jedna z metod politechnicznego wychowania młodzieży i był zalecony do popularyzowania w szkołach w ramach zajęć pozalekcyjnych. 
Polski Związek Motorowy w kwestii rozwoju kartingu zawarł porozumienie ze Szkolnym Związkiem Sportowym i Związkiem Harcerstwa Polskiego. W ramach tego porozumienia zakupiono 150 kartów przeznaczonych dla szkół. W Polskim Związku Motorowym w 1975 r. i powołano Główną Komisję Sportu Kartingowego. Do jej zadań należy po dziś zarządzanie dyscypliną kartingową w Polsce w oparciu o przepisy federacyjne.

W odniesieniu do przemian politycznych w kraju, przestały egzystować drużyny szkolne, ale zainteresowanie kartingiem nie zanikło. Wręcz po sukcesach Roberta Kubicy wywodzącego się z kartingu znacznie wzrosły. PZM zrzesza obecnie 31 licencjonowanych klubów i automobilklubów, których zawodnicy startują w rozgrywkach pucharowych rozgrywanych w cyklu "Briggs & Stratton Karting Sport".

 

Źródło:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Karting

http://www.karting.com.pl

http://www.pzm.pl/Karting-Historia

 


4. Powiatowy "Rajd" Młodych Kierowców

 

 

5. RAJD ZIEMI BOCHEŃSKIEJ im. Janusza Kuliga

© Copyright 2012 Automobilklub Śląski | All Rights Reserved